«Подорож у країну здоров’я»

 

Методична розробка виховного заходу

 «Подорож у країну здоров’я»

 

          Впровадження нових освітніх технологій особистісно зорієнтованого навчання , це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів. Формування пізнавальних інтересів учнів може здійснюватися двома напрямками .З одного боку , це сам зміст навчальних предметів ,а з іншого- через певну організацію пізнавальної діяльності.

Мета :   актуалізувати особистісний сенс учнів до вивчення теми навчального матеріалу «Відсотки», допомогти розвинути пізнавальний інтерес до обчислення відсотків , формування пізнавальних інтересів учнів.

Форма проведення: гра-подорож

Завдання :

1) Сприяти  грамотному засвоєнню теми «Відсотки» на прикладах розв'язання задач по обчисленню відсотків; відпрацюванні практичних навичок в обчисленні відсотків.

2) Сприяти свідомому  розумінню актуальності питання в сучасному житті «Жити чи курити?»

3) Організувати діяльність учнів з узагальнення знань  при закріпленні умінь обчислювати проценти числа.

4) Розвинути в учнів потребу у творчій діяльності. Розвивати критичне мислення.

5) Виховувати  активність і самостійність.

                                                      Хід гри.

 

Сьогодні ми відправимося в подорож у країну здоров'я. Для цього ми проїдемо шлях.?

                        

Організаційний момент. Психологічний настрій.

Вправа сприяє створенню позитивного емоційного настрою.

- Добрий день, діти! Я пропоную почати  з побажання гарного настрою один одному. Посміхніться сусідові по парті. Я також рада бачити всіх і бажаю нам  творчої роботи .

                                                         Зупинка  1.   

На цьому етапі діяльність вчителя спрямована на організацію прийняття навчального матеріалу.

                                           Математична граматика

Завдання на розвиток уваги і мислення.

- Прочитайте слово: Просо-со + центнер-нер. (Процент). Слайд 1

Вступна бесіда

Питання на відтворення навчального матеріалу, що задаються вчителем, сприяють розвитку мотивації навчання .

- З яким новим поняттям ви познайомилися на  уроках математики?

- Що ви навчилися робити на уроці математики ?

- Діти , це математична тема. До цієї теми я пропоную додати ще одну. А визначите ви її самі.

Постановка проблеми. Робота в групах.

Учні поділяться на 4 групи.

Завдання спрямовані на створення мотивації самостійного пошуку цікавої додаткової інформації, на постановку питання. Завдання змодельованих ситуацій сприяють розвитку аналізу, синтезу.

Учням пропонується завдання.

Закінчити  пропозицію, використовуючи слово з дужок так, щоб поставлене питання містило проблему.

Жити чи ...? (вчитися, померти, курити, радіти) Слайд 2.

 Вставте  прийменник так, щоб сформульоване питання містило проблему.

Жити ... курити? (і, чи, але, або)

Після спільного обговорення діти формулюють проблему - Жити чи курити?

- Молодці, діти! Правильно сформулювали питання. Отже, у нас сьогодні незвичайний гра , так як проведемо ми її , обговорюючи проблему для людства - наше майбутнє, здорове людське майбутнє без шкідливих звичок, однією з яких є згубна звичка-куріння. Обговорення буде проведено на основі теми «Відсотки».

                                            Зупинка 2

- Яка мета відповідає темі нашої зустрічі ?

Заслуховуються відповіді учнів, формулюється загальна мета: Навчитися знаходити відсотки будь-якого числа і дослідити вплив куріння на організм людини.

 Планування діяльності « Асоціативний кущ»

 На дошці записане слово

ВІДСОТКИ

 

 - Перелічіть ті дії, які приведуть до мети навчитися знаходити відсотки числа.

У результаті спільного обговорення, перераховуються наступні дії: слайд 3

• знати правила;

• вміти користуватися правилами;

• тренуватися в обчисленні декількох відсотків числа.

- Який навчальний матеріал допоможе в оволодінні вміннями знаходити відсотки числа?

Перелік дій та перелік навчального матеріалу вчитель готує заздалегідь і після висновків учнів розташовує їх на дошці в певному місці.

- Як ви думаєте, чому я ставлю цю проблему перед вами? (Головне - допомогти дітям усвідомити, сформулювати і зафіксувати виниклу проблему.)

                                                         Зупинка 3

Пошук вирішення проблеми

Більшість вчених країн , досліджуючи отруйну дію тютюнового диму на організм людини, прийшли до висновку про те, що куріння - небезпечний ворог для здоров'я і життя людини. Чому?

Підбери пару

Завдання на розвиток критичного мислення.

- Серед перерахованих слів: горіти, палити, гріти, підібрати слово, що позначає: дим, сморід, чад.

- Молодці! Діти, ви, правильно виконали завдання. Додам, що слово палити - слово давньо - слов'янського походження. Утворилося воно від слова курь, що означає дим, сморід, чад.

- Сформулюйте алгоритм вирішення на поставлену проблему.

Заслуховуються пропозиції дітей. Потім робиться узагальнення.

- Щоб вирішити проблему «Жити чи курити?», Треба спробувати відшукати те, що в курінні є користь і що шкода. (На дошці відводиться спеціальне місце, куди діти будуть записувати свої висновки про користь і шкоду після виконання завдань. Дослідницький метод)

 

- У розвинених країнах світу за останні 30 років кількість курців  стала менше. Їх кількість скоротилася в 2-3 рази, чого явно не відбувається в нашій країні. У нас кількість курців збільшилася в 3 рази.   Можна сміливо сказати, що більшість скаже: «Це модно». А ми давайте поміркуємо - модно це чи ні? А може варто замислитися над проблемою «Жити чи курити?»

На це питання ми спробуємо відповісти, вирішуючи завдання на знаходження відсотків числа.

                                       Зупинка 4

 Знаходження декількох відсотків числа тісно пов'язане з поділом чисел на 100, тому в усний рахунок включені завдання на закріплення умінь виконувати поділ на 100. Увага учнів акцентується на місце розташування коми в приватному.

- І з зазначених чисел розділити на 100: 200; 4,5; 0,03; 7; 25; 6841. Слайд

  Далі перевіряється ступінь оволодіння поняттям «Відсотки» для планування подальшої роботи з корекції знань, умінь по цій темі.

Теоретична розминка. Прийом Мозковий штурм.

                                                         Закінчи речення .

- Відсотком називається ... (сота частина числа).

- Як називаються дробу, знаменник яких є числа 10, 100, 1000? (десятковими)

- Як називається частина числа, що стоїть праворуч від коми? (знаменником)

- Яке число можна розділити на 100?

- Чи віриш ти, що:

1% = 1? (Ні);

46% = 0,46? (Так);

12,5% = 0,125? (Так);

907% = 0,907? (Ні);

3 = 300%? (Так);

0,02 = 20%? (Ні);

1,08 = 1080%? (Ні);

2,7 = 270%? (Так);

2% від 1000 = 20 (Так);

30% від 5 = 150? (Ні).

Самостійна робота. Роздаються картки .

В 1

1. Вибери правильну відповідь: 0,4 = (4%; 0,4%; 40%; 20%).

2. Вибери правильну відповідь: 10% від числа 58 = (0,58; 0,058; 5,8; 58).

3. Вибери правильну відповідь, висловивши у вигляді десяткового дробу 225% (0,225; 2,25; 22,5; 225).

В 2

1. Вибери правильну відповідь: 0,73 = (7,3%; 73%; 730%; 0,73%).

2. Вибери правильну відповідь: 50% від 100 = (50; 0.2; 2; 0,5).

3. Вибери правильну відповідь, висловивши у вигляді десяткового дробу 150% (0,15; 1,5; 15; 150).

                                           Підбиття підсумків дій.

- Діти , що ви зараз робили? (Виконували тренувальні вправи.)

- Чим користувалися при виконанні цих завдань? (Правилами.)

- Визначте тип цих правил. (Заміна чисел відсотками, заміна відсотків дробом, знаходження декількох відсотків від числа, скорочення десяткових дробів, множення і ділення чисел на 100.)

- Оцініть свої дії згідно встановленого нами переліку дій. (Заслуховуються відповіді дітей з оцінкою власної діяльності.)

                                                Зупинка « Відпочинок»

Вправа №1

- Я показую кілька пальців. У класі має встати стільки учнів, скільки я покажу пальців. Кожному з учнів потрібно швидко зорієнтуватися і, якщо кількість стоять менше заданого, встати самому, якщо більше, і він сам стоїть, то неодмінно сісти.

Вправа №2. (Вправа для зняття стомлення з м'язів тулуба.)

- Початкове положення - стійка ноги нарізно, руки за голову. 1- різко повернути таз направо. 2 - різко повернути таз наліво. Під час повороту плечовий пояс залишити нерухомим. Повторити 4-6 разів. Темп середній.

                                                  Зупинка 5

Закріплення умінь - Діти, чи готові ви до вирішення завдань на обчислення відсотків числа?

- Що ви повинні будете оцінити при вирішенні завдань? (Зробити висновок про користь чи шкоду куріння.)

       Діти вирішують кілька завдань на обчислення відсотків числа. У завданнях відображені різні життєві ситуації. У навчальну діяльність вноситься елемент зацікавленості у здоровому способі життя. Створюються умови для прояву самостійної, розумової активності при вирішенні питання та прийнятті вірного рішення. Діти отримують моральне і розумове задоволення.

Завдання №1. У тютюновому димі однієї сигарети міститься багато отруйних речовин, що руйнують організм: нікотин, синильна кислота, тютюновий дьоготь, окис вуглецю, полоній. Нікотину в одній сигареті - 2%. Визначте% зміст інших отруйних речовин в одній сигареті, якщо синильна кислота становить одну другу частину нікотину; тютюнового дьогтю в 7,5 разів більше, ніж нікотину; окис вуглецю становить три п'ятих від кількості тютюнового дьогтю, полоній становить дві третини від кількості окису вуглецю.

У дошки учень робить коротку запис умови, виконує обчислення. Хлопці обговорюють колективно і роблять висновок про% змісті отруйних речовин: синильна кислота - 1%; тютюнового дьогтю - 15%; окис вуглецю - 9%; полоній - 6%.

- Визначте загальний вміст цих речовин в одній сигареті. (33%)

- Отже, третя частина складу сигарети - отрута. Отрута завжди руйнівно діє на людину. Курці страждають від різних захворювань. Наприклад? (Учні наводять приклади захворювань легень, серця, печінки, хвороби ніг.)

Узагальнююче слово вчителя

- Нікотин - речовина, вкрай шкідливо діє на серцево-судинну систему. Встановлено, що 75% молодих жінок, які перенесли інфаркт міокарда, курили. Імовірність інфаркту міокарда в курців в 12 разів вище, ніж у некурящих. Нікотин активно руйнує вітаміни, без яких людський організм не може нормально працювати. Одна сигарета забирає 25мг вітаміну С. Стільки вітаміну С міститься в одному апельсині. Від дігтярним смол страждають легені. Курці частіше хворіють бронхітом і туберкульоз легень, 95% всіх випадків раку легень припадає на курців. Курці частіше страждають виразкою шлунка. Серед хворих на цю недугу курці становлять 98%. Не всі знають про те, що жертвою тютюну стають нирки і сечовий міхур. Нирки - орган виділення, і майже вся «брудна робота» по видаленню з організму отрут припадає на їх частку. За даними дослідників, курець піддається дії радіації, так як полоній - радіоактивний елемент. 20 викурених за день сигарет за впливом радіації рівносильні 300 флюорографію, зробленим протягом року.

- Отже, який висновок можна зробити за даними завдання №1? (В список про шкоду куріння вноситься перший аргумент - збільшення ризику захворювань внутрішніх органів).

- Мимоволі виникає питання: «Чому ж все-таки люди курять?»

З відповідей учнів робиться узагальнення: цікавість, наслідування, звичка, так зване «зняття нервової напруги».

- Коли ж частіше починають курити? (Учні пред'являють свою інформацію.)

- Статистика показує, що найчастіше починають палити в підлітковому віці. І 82% курців неповнолітніх починали свою кар'єру курця, просто за компанію, щоб здаватися дорослими. І зовсім не знають про те, що багато дорослих мріють позбавитися від цієї згубної звички, проклинаючи той день, коли вони, як кажуть, за компанію викурили першу сигарету, щоб здаватися солідніше.

- Учні, наступні завдання будете вирішувати самостійно за варіантами: В-1-завдання №2, В-2-завдання №3, В-3-задача №4, В-4-задача №5. У дошки будуть вирішувати завдання відповідно 4 учня з кожної з команд . Після розв’язання зробіть  висновок про користь чи шкоду куріння. Потім спільно обговоримо отримані результати.

Завдання №2. Статистика показує, що підлітків-курців хлопчиків - 60%, а дівчаток - 40%. Визначте, скільки кращих дітей у школі, якщо в ній 450 хлопчиків і 620 дівчаток.

Завдання №3. Перевірили стан здоров'я учнів зі стажем куріння 3-5 років. Обстежили групу учнів школи з 20 осіб. Виявлено, що 70% з них мають по 2 захворювання - органів дихання і травлення. Решта - по 1 захворюванню. Визначте, скільки учнів цієї групи мають по два захворювання і скільки по одному?

Завдання №4. Курящі діти скорочують своє життя на 15%. Визначте, яка тривалість життя (імовірно) нинішніх курців дітей. Якщо середня тривалість життя в 56 років.

Завдання №5. Середня вага новонародженої дитини - 3кг300г. Якщо у дитини курить батько, то його вага зменшується на 3%. Якщо курить мати, то вага зменшується на 9%. Визначте вага новонародженого, якщо: а) курить папа; б) курить мама.

По закінченні вирішення завдань відповіді порівнюються, звіряються з тим, що вирішено біля дошки.

Діти роблять висновки про вплив куріння: майже половина учнів школи не замислюється про свій стан; серед кращих немає жодного здорового; скорочується тривалість життя; погіршується здоров'я новонароджених дітей.

- Діти , як ви думаєте, отримані висновки говорять про користь або шкоду куріння?

- Уточніть, будь ласка, дані про шкоду куріння. (Діти доповнюють дані про шкоду куріння: погіршується зовнішність; починають псуватися зуби; з'являється неприємний запах з рота; погіршується зір, слух; розвиваються хвороби внутрішніх органів; з'являється дратівливість, неврівноваженість, стомлюваність; погіршується успішність.) Слайд

Після обговорення список про шкоду куріння доповнюється новими аргументами: народження хворих дітей; порушення взаємин між людьми; передчасна смерть.

- Ну і як ви думаєте, чи потрібно палити? Чи потрібно дотримуватися цієї моди?

- Весь світ вважає, що курити не модно, не естетично, та й для здоров'я шкідливо. Можливо, хтось із вас приведе доводи корисності? (До позитивних наслідків куріння учні можуть віднести, наприклад, те, що воно допомагає виглядати «як треба», та інші «міфи про користь куріння»).

- Так от, у всьому світі йде боротьба з тютюном. У багатьох країнах заборонено куріння на робочому місці. Серйозний роботодавець може відмовити в прийомі на роботу або звільнити кращого. Причину цього може пояснити такий приклад. І в нашій країні був прийнятий закон про заборону куріння в громадських місцях.

Завдання №6. Якщо хороший секретар - друкарка курить, то на сторінці друкованого тексту в 800 знаків у неї буде 4% помилок. Скільки зробить помилок друкарка на цій сторінці?

Задачу вирішують самостійно. Потім здійснюють взаємоперевірку.

- Величезної шкоди курець завдає здоров'ю оточуючих людей. Знаходження протягом 8:00 в накуреному приміщенні рівносильно 5 викурених сигарет. Тютюновий дим «ефективний» в радіусі 10 метрів від димить сигарети. Токсичність тютюнового диму в 4,5 рази вище токсичності вихлопних автомобільних газів. При викурюванні 20 сигарет людина фактично дихає повітрям, забруднення якого в 580-1100 разів перевищує гігієнічні норми. Досить гучний скандал стався наприкінці 80-х років в Англії. Близько 30 років співробітниця однієї компанії пропрацювала в кімнаті з 4 курящими чоловіками, результатом чого стало захворювання легенів - рак. На підставі рішення суду компанію примусили виплатити родичам померлої грошову компенсацію.

Всесвітня Організація Охорони Здоров'я висунула тезу: «Право некурящих  на чисте повітря вище права курців на куріння.»

Чи не час і нам замислитися над питанням «Жити чи курити?» І вибрати  вірну відповідь, що необхідна  кожному з нас. Зверніть ще раз увагу на ті висновки, які ми з вами зробили сьогодні .

                                    

                                              Зупинка  « Кінцева»

                                                  Рефлексія

- Опиши ті ситуації, в яких ти використовував знання відсотків.

- Що нового ти дізнався, чого навчився?

- Чи є помилки, яких ти б міг уникнути? Що для цього потрібно зробити?

- Чи задоволений ти результатом своєї роботи ?

- Порівняй свою думку з тим, що було раніше. Що змінилося? Складіть Синквейн на тему нашого дослідження. Учні зачитують свої вірші.

-На цьому у нас всі завдання закінчилися, ми відповіли на поставлені питання і вирішили завдання на процентні співвідношення. Залишилося зробити висновок, який необхідний кожному з нас: «Модно? Корисно? Чи варто починати? А все-таки - жити або палити? »

- Всім дякую !