Перетворення звичайного дробу в десятковий

урок-вікторина, 5 клас

Тип уроку: урок перевірки знань, умінь і навичок (підсумковий).

Мета уроку:

        закріпити знання та навички додавання, віднімання звичайних та десяткових дробів, користуючись перетворенням звичайних дробів в десяткові і навпаки;

        знаходження значення виразу, дотримуючись зазначеного порядку дій;

        розв'язування рівнянь;

        розвивати логічне мислення, обчислювальні навички та пам'ять;

        виховувати інтерес до математики, до українських народних традицій через математику.

Обладнання: конспекти „Дроби” і „Коло, круг”, картки для усного рахунку, ліхтарики, картки з магнітами, дидактичний матеріал, таблиця „Дріб”, підручник (автори: Г.М.Литвиненко, Г.М.Возняк), кодоскоп.

ХІД УРОКУ

I.        Організаційний момент.

Урок розпочинається з вступного слова вчителя. Він оголошує тему, мету та девіз уроку:

Подолати оці дроби важко,

Бо вони не зрозумілі, мов життя.

Дільник дуже впертий і відважний,

Ділене ж не розподілиш навмання.

Тож поквапся: дні минають швидко.

Ти у часі й просторі в гостях,

Не чекай на диво - це помилка,

Пам 'ятай, що все в твоїх руках!

Учитель розповідає учням, як буде організована робота (умови вікторини: клас поділяється на три команди; протягом усієї гри кожен учень за правильну відповідь отримує фіолетову квітку, за відповідь з недоліками – жовту; виграє та команда, в якої буде найбільше квітів фіолетового кольору)

II.       Усний (швидкий) рахунок.

Учитель показує картку із завданням і одразу його голосно читає. Учні усно виконують дії, а один з них повідомляє свою відповідь. Решта сигнальними картками (ліхтариками) показують, чи правильна відповідь.

29,9 + 35,4 + 10,1 = ?                   +   = ?                 0,2 +  = ?

          та інші.


III.     Актуалізація опорних знань учнів. Фронтальне опитування:

1)Які дроби ви знаєте?

2)        Чим відрізняються звичайні дроби від десяткових?

3)        Які числа ми називаємо мішаними?

4)        Як додаються звичайні дроби? Як віднімаються?

5)        Як знайти спільний знаменник?

6)        Сформулюйте основну властивість дробу.

7)        Що називають скороченням дробу?

8)        Як перетворити звичайний дріб у десятковий?

9)        Як знайти невідомий доданок?

 

10)   Як знайти невідомий від'ємник?

11)   Як знайти невідоме зменшуване?

Робота з конспектом „Дроби.

IV.     Тренувальні вправи.

Учитель. А чи все знаєте ви про віночок {демонструє віночок)! У народі кажуть:   „Хто   вміє   віночок   вити,   той   вміє   життя   любити.   Ще   у

стародавньому Римі плетіння не було пустою забавою, а справою, вгодною богам. Кожний з них полюбляв свій вінок:

Юпітер - дубовий, богиня мудрості Мінерва - маслиновий, бог підземного царства Плутон - кипарисовий, Бахус - бог веселощів - з хмелю. Як символ прихильності богів, вінки прикрашали голови володарів; зроблені з дорогоцінних металів, вони перетворювались на корони.

Дубовим вінком вшановували того, хто врятував людину; померанцевим -наречених, з благородного лавра - видатних полководців, поетів, учених.

А що важить віночок у житті українського народу? Виявляється, надзвичайно багато. Це і елемент одягу, і оздоба, і символ нескінченості житгя.

Жодного звичаю, жодного обряду в нашого поетичного народу без віночка немає. Та плести віночок - то ціла наука, як і сама математика. За її допомогою ми з вами дещо дізнаємось і про науку плетіння віночків.

Вікторина:

•   А чи знаєте ви, скільки видів квітів уплітали до українського віночка?

Дізнатись про це нам допоможе приклад: Виконайте дії за схемою:




Учитель. Тепер ми знаємо, що у віночок уплітали 12 видів квіточок, і кожна з них лікар, оберіг. Зокрема це {демонструє квіти):

1)  Вишневий чи яблуневий цвіт (то любов, материнство).

2)             Ружа, мальва, півонія - символізують віру, надію та любов.

3)             Безсмертник - оберіг від хвороб.

4)             Барвінок - символізує життя.

5)             Калина - пісенний образ України.

6)             Деревій.

7)             Незабудки.

8)             Чорнобривці.

9)             Любисток.

10)     Волошки.

Та найпочесніше місце належить тільки одній. Рослина з дрібненькими, біленькими квіточками, цупким стеблом, і де б не зросла вона, завжди цвіте. Тим то і стала у вінку символом нескороченості?

•   Чи знаєте ви, що це за квітка? Дізнатись її назву нам допоможе наступне

завдання:

а)           перетворить звичайний дріб у десятковий;


б)          виконайте дію.

Учні кожної команди виходять до дошки і розв'язують по одному прикладу:

 


 



Учитель. Ми отримали відповідь - деревій. Друге місце у віночку належить барвінку - це символ життя та краси. На столах у вас лежить барвінок, на пелюстках якого написано дроби. Уважно розгляньте та дайте відповідь на запитання: „Які дроби написані на пелюстках?

Учні відповідають (див. мал.. 2)

Самостійна робота

I варіант.

1.Випишіть з пелюстків правильності дроби і перетворить їх у десяткові.

2.Знайдіть суму десяткових дробів.

 

2  =  2 : 5 = 0,4

5

4  = 4 : 25 = 0,16

25

3   =  3 : 4 = 0,75

4

0,4 + 0,16 + 0,75 = 1,31

II варіант.

1. Випишіть з пелюстків правильності дроби і перетворить їх у десяткові.

2.Знайдіть суму десяткових дробів.

3 3 = 18: 5 = 3,6

        5

1 = 5 : 2 = 2,5
2

2  1  =  9:4 = 2,25

4

3,6 + 2,5 + 2,25 = 8,35

Перевіряємо, окремі учні дають відповідь.

Учитель. Невід'ємною частиною віночка є кольорові стрічки. А чи знаєте
ви, що в'язали їх у певному порядку? В якому, саме дізнаємось, розв'язавши
наступне завдання. Кожне рівняння пронумероване.
Розв'яжи рівняння:
1)
  2х = 3;                                                3)х-6 = 0,1

 2)  5хх = 4                                               4) х-0,61 =0,12


5)  1 1 + а = 2,9

З

6)  3 1 + а = 3,625

2

7)  18 - х =  1

2

8)  х-3=1

   2

9)  4,3 + х = 5,5

10)         12-х = 3

4




Відповіді рівнянь написані на кольорових прямокутниках з магнітами:

Знайшовши відповідь, учень закріплює прямокутник біля цифри, яка відповідає номеру рівняння.

Учитель. Тепер ми знаємо, що спочатку в'яжуть коричневу стрічку, далі жовту, зелену, сишо, жовтогарячу, фіолетову, малинову, рожеву, фіалкову, білу.

А що вам нагадує віночок (учитель демонструє віночок)? Так - коло. Запитання:

1)  Яка фігура називається колом?

2)         Що таке радіус кола?

3)         Що таке діаметр кола?

4)         Як знайти діаметр кола, якщо знаємо радіус? Завдання: знайти радіус кола, якщо діаметр дорівнює 17,5 см

Учень: d = 17,5

   d = 2r

  r = d: 2= 17.5:2 = 8.75

Відповідь: радіус кола дорівнює 8,75 см

V.      Підсумок уроку.

Учитель. Час плине швидко, і тому закінчується наша вікторина.



Сподіваюсь, що ви дізналися багато цікавого про наш національний віночок.

УРОК-СЕМІНАР

                                                                                                 9 клас

Тема: Аксіоми стереометрії та найпростіші наслідки з них.

Мета:

         систематизувати   знання  теми,   набути   вмінь  та  навичок  доводити твердження;

         розвивати логічне мислення учнів в процесі доведення тверджень, вчити послідовно та чітко висловлювати свої думки та впевнено їх захищати;

         виховувати інтерес до вивчення математики, працездатність.

напис  на  дошці                                               Математика - це мова плюс міркування,

це наче мова й логіка разом.

Математика - знаряддя для міркування.

Р. Фейнман

Підготовка до семінару. План семінару, додаткові запитання учням повідомляють на початку вивчення теми. Протягом підготовки до нього проводяться консультації, на яких розглядаються доведення основних теорем та   розв'язання деяких задач.

Робота семінару. До семінару готуються всі учні класу, але опитувати доцільно тих, хто добре підготувався. Ці учні доводять теореми, розв'язують задачі біля дошки. Інші - уважно вислуховують відповіді і, якщо є доповнення і зауваження, вносять їх. Протягом усього семінару його учасникам задаються додаткові запитання. Після всіх виступів вчитель підсумовує: чи повні та чіткі були відповіді на основні питання, чи правильно учні відповідали на додаткові запитання, чи правильно та логічно були розв'язані задачі.

План семінару

1.            Існування площини, яка проходить через дану пряму і дану точку (довести перший наслідок аксіом стереометрії).

2.            Довести, що через пряму можна провести дві різні площини.

3.            Перетин прямої з площиною (довести другий наслідок аксіом стереометрії).

4.            Довести, що всі прямі, які перетинають дану пряму і проходять через дану точку поза прямою, лежать в одній площині.

5.            Існування площини, яка проходить через три дані точки (довести третій наслідок аксіом стереометрії).

6.            Чи можна провести площину через три точки, якщо вони лежать на одній прямій?